Gosse Dam - 1950 - kreeg zijn beeldhouwopleiding aan
de Academie voor Beeldende Kunsten ‘Minerva’ te Groningen
bij Johan Sterenberg en Jentsje Popma. 

Gevraagd naar beeldhouwers die hem hebben beïnvloed,
noemt hij de Franse beeldhouwer Aristide Maillol en de in
Roemenië geboren Constantin Brancusi.
Buiten de beeldende kunst is het vooral de muziek van
Johan Sebastiaan Bach die een inspiratiebron vormt voor 
zijn opvattingen over kunst. 

Zijn werk kenmerkt zich door een grote aandacht voor
compositie en monumentaliteit.

Gosse Dam heeft tal van groot formaat opdrachten in
de openbare ruimte uitgevoerd, waaronder een aantal
herinneringsmonumenten. 
Voorbeelden zijn het Zeeliedenmonument op
Terschelling en het Bronsreliëf met de voorstelling van
de heilige Bonifatius aan de façade van de St.-Jozef-
kathedraal van Groningen.

.

 

In het vrije werk, hoewel nog steeds figuratief te noemen,
is sprake van een grotere mate van abstractie.

Centraal staat de Torso, veelal uitgevoerd in gepolijst brons.
Ondanks het figuratieve uitgangspunt streeft Gosse Dam
hierbij naar een ’formele’ compositie.

De Torso’s – van nature al abstract en figuratief tegelijkertijd –
vinden hun oorsprong dan ook niet zozeer in de ‘reductie’ van
de werkelijkheid als wel in de ‘bezieling’ van de abstractie.
Deze ‘formele’ benadering wordt nog eens onderstreept door
de beelden een glad, vaak zelfs gepolijst oppervlak mee te geven.
Sommige van de Torso’s  roepen daarnaast ook
landschappelijke associaties op.

Gosse Dam, Torso XV , brons , h.32cm .
Gosse Dam , Torso XIII , brons , l.29 cm.
Gosse Dam, Torso IV , brons , h.31cm.
Gosse Dam, Torso XIX , brons , l.32cm.
Gosse Dam, Torso XXI , brons , h.31cm.
Gosse Dam, Torso XVI , brons , h.21cm.
Gosse Dam, Torso XI , brons , l.36cm.